facebook

המבקר אנגלמן בכנס ג'רוזלם פוסט בניו יורק: אנחנו בעיצומה של ביקורת על גורמי אכיפת החוק בפגסוס (6.6.23)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף אמש (5.6.23) בוועידת ג'רוזלם פוסט בניו יורק והתייחס לפעילותו בתחום ביקורת הסייבר. כחלק מכך הדגיש כי בחודשים האחרונים משרד מבקר המדינה מקיים ביקורת על שימוש גורמי אכיפת החוק באמצעים טכנולוגיים כגון תוכנת "פגסוס" של חברת NSO

לדבריו, "בחודשים האחרונים אנחנו בעיצומה של ביקורת על שימוש גורמי אכיפת החוק, ובפרט משטרת ישראל, באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה. במסגרת הביקורת אנחנו בודקים גם את השימוש של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כדוגמת תוכנת פגסוס של חברת  NSO. זאת מתוך ראייה של הגנה על פרטיות האזרחים".

במסגרת ההסבר על חשיבות הביקורת בתחום הסייבר הדגיש המבקר נתונים שפורסמו בדוח קודם על טיפול מערכת אכיפת החוק בעבריינות במרחב המקוון. לפי הדוח, הנזק שצפוי להיגרם נוכח העבריינות במרחב המקוון ברחבי העולם בשנת 2025 נאמד בסכום של 10.5 טריליון דולר. בנוסף בכ- 90 אחוז מתיקי החקירה בשנים 2018-2020 לא הוגשו כתבי אישום וכ 87% מנפגעי עבירות במרחב המקוון בישראל בשנת 2019 לא דיווחו למשטרה על העבירות שבוצעו נגדם. הערכות מדברות על מעל 300 מליון אירועי כופרה בעולם בשנת 2020.

"נושא הסייבר הוא סכנה גלובלית. העבריינות במרחב המקוון מסכנת את הפרט, את הציבור הרחב, את המסחר המדינתי והגלובלי ואף את ביטחון המדינה; הדגשתי בפני מפכ"ל המשטרה זה מכבר כי נדרשת היערכות מדינתית וחיזוק הממשקים הבינלאומיים לשם התמודדות עם פשיעה במרחב המקוון. אני מבקר המדינה הראשון שמעסיק האקרים לצורך ביקורות סייבר ובכוונתי לקדם הליכי ביקורת משותפים עם מבקרי המדינה נוספים בנושא.

אנו במשרד מבקר המדינה מתחייבים להמשיך ולעמוד בקדמת הטכנולוגיה והחשיפה לסיכונים עכשוויים ועתידיים ולעסוק בתחומי הגנת הסייבר, טכנולוגיות מידע והגנת הפרטיות, לטובת אזרחי ישראל והעולם כולו".

במהלך שהותו בניו יורק המבקר אנגלמן השתתף גם בצעדה למען ישראל שמארגן ארגון JCRC ובוועידת ירושלים של בשבע. בוועידה התייחס אנגלמן לביטחון הצירים ביהודה ושומרון וסיפר כי המשרד בעיצומה של עבודת ביקורת בנושא. לדבריו, "היו פיגועים רבים בכבישי יהודה ושומרון בוחנים את אבטחת הכבישים, הטיפול בסוגיית הכיסוי הסלולרי ואיוש המחסומים, על מנת להגביר את הביטחון בדרכים".

בנוסף, נפגש המבקר אנגלמן עם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן והציג בפניו את הכנס הבינלאומי של מבקרי המדינה האירופאים, הצפוי להתקיים בעוד כשנה בישראל, עם כניסתו של המבקר אנגלמן לתפקיד נשיא היורוסאי (ארגון המבקרים האירופאי). בכנס יידונו על עקרונות ה SDG (יעדי פיתוח בר קיימא) שהאו"ם מאמץ.