facebook

השבוע בכנסת: דיון בדוחות המבקר על משק החלב, על מוגנות החיילות והחיילים ועל מעונות היום ומשפחתונים (7.5.2023-11.5.2023)

הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה בדוחות: ענף החלב בישראל, מוגנות משרתי החובה בשב"ס, במשטרה ובמג"ב, הטיפול בפעוטות וחינוכם במעונות יום ובמשפחתונים

הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת דנה השבוע (7-11.5.2023) בממצאים שעליהם הצביע מבקר המדינה במספר דוחות שפרסם בשנה האחרונה - וביקשה מנציגי הגופים המבוקרים לתאר אילו צעדים הם נוקטים על מנת לתקן את הליקויים שעליהם התריע המבקר.

החודש פרסם מבקר המדינה דוח על ענף החלב בישראל. יובל חיו, מנהל החטיבה לביקורת משרדי ממשלה ומוסדות שלטון, וחברי צוות הביקורת, אתיאל מלאכי ויואל פוקס מאגף ט"ז בחטיבה, הציגו את ממצאי הדוח. המבקר מצא, בין היתר, כי הצרכנים הישראלים משלמים על ליטר חלב 77% יותר מהמחיר שמשלמים עליו באירופה; כי בניגוד להתחייבות שנתנה ישראל לארגון הסחר העולמי, היא עדיין תומכת ביצרני החלב באופן עקיף הרבה יותר מאשר במדינות ה-OECD; וכי כ-20% מהרפתות בישראל נמצאות במצב חמור מאוד מבחינת רווחת הפרות. 

בנובמבר 2022, בעקבות פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע, פרסם מבקר המדינה דוח שבדק עד כמה החיילות והחיילים המשרתים ביחידות המשרד לביטחון פנים מוגנים מפני הטרדות ופגיעות מיניות. יובל חיו הציג לכנסת את ממצאי הדוח (9.5) כשלצדו אנשי צוות הביקורת: מנהלת אגף ו' בחטיבה, ענבל מליח; הילה אור, אופיר גלעדי-כביה ואלעד שילד. 

בביקורת, שהוצגה בדיון משותף שערכו הוועדה לענייני ביקורת המדינה והוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת, עלה כי אחת מכל ארבע חיילות המשרתות בשירות בתי הסוהר, במשטרה ובמשמר הגבול העידה שנפגעה מינית. בשב"ס לבדו מדובר ב-4 מכל 10 חיילות. 70% מהפגיעות במשרתי חובה בוצעו בידי משרתי קבע או מפקדים. עוד חשף הדוח נתונים שעלו בסקר צה"ל, שמהם עולה כי אחת מכל שלוש חיילות מעידה שהוטרדה מינית במהלך שירותה הצבאי.

הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה גם בדוח שבדק את הטיפול בפעוטות במעונות היום ובמשפחתונים (9.5). את המבקר ייצגו בדיון בני גולדמן, מנהל אגף ט"ו בחטיבה לביקורת תחומי חברה ורווחה, ומיכל רונן, מנהלת אגף ד' בנציבות תלונות הציבור. גולדמן הציג לחברי הכנסת את נתוני הדוח ממאי 2022, לפיהם 50% מהמטפלות במעונות המסובסדים בשנת 2019 עזבו את עבודתן כבר בשנה הראשונה. המבקר אף מצא כי לכל מטפלת שנייה אין הכשרה רשמית - וכי יידרשו 20 שנה לפחות על מנת להכשיר את כל המטפלות בהתאם לחוק. בנוסף, בשנת 2021 היו יותר מאלף מעונות פרטיים ללא פיקוח. "לרבות מבין המשפחות שבמצב חברתי-כלכלי נמוך אין אפשרות לשלוח את הפעוטות שלהן למעון יום או למשפחתון", הדגיש גולדמן.