facebook

סיפורה של תלונה: גם לתלמיד יש זכות לבחור (20.4.23)

בעקבות פניית נציבות תלונות הציבור חודדו הנהלים בבית הספר, ותלמיד התקבל ללימודים במגמה לפי בחירתו

בהתאם להוראות סעיף 9 לחוק זכויות התלמיד, התשס"א-2000, הותקנו תקנות זכויות התלמיד, (תנאים לבחינות הבגרות) תשס"ב-2002 (תקנות זכויות התלמיד) שקובעות את זכותו של תלמיד להיבחן בחינת בגרות במסגרת מוסד החינוך שבו הוא לומד, במקצוע וברמת הבחינה שבהם בחר, בכפוף לכמה תנאים. תכלית החוק והתקנות היא לאפשר לתלמידים לבחור את תחומי הלימוד שבהם ייבחנו במסגרת בחינות הבגרות.

ערבי ישראלי תלמיד כיתה י' ביקש להתקבל ללימודים במגמת אדריכלות בבית הספר התיכון שבו הוא שובץ. לטענתו, בקשתו נדחתה בלי שנערכה בדיקה של מצבו הלימודי וללא נימוק סביר. 

לפני שהגיש תלונה לנציבות תלונות הציבור פנה אביו של התלמיד לגורמים שונים, ובהם בית הספר שבו לומד בנו, הרשות המקומית שבשטח שיפוטה הוא מתגורר ומשרד החינוך, אולם לטענתו העניין לא בא על פתרונו במשך תקופה ארוכה. עוד טען האב כי בנו שובץ במגמת לימודים שאינה הולמת את רמתו הלימודית, את בחירתו ואת העדפותיו. 

נציבות תלונות הציבור פנתה למשרד החינוך וביקשה לבדוק אם התקיימו במקרה זה התנאים המאפשרים לשלול את זכאותו של התלמיד לבחירת תחום הלימוד שבו ייבחן לבגרות בהתאם לתקנות זכויות התלמיד.

בעקבות פניית הנציבות בדק משרד החינוך את הנושא, ובהתאם לממצאים קיים שיח עם הנהלת בית הספר וחידד לה את הוראות התקנות בעניין.

בהמשך לכך ובעקבות הבירור הזמין מנהל בית הספר את התלמיד לשיחה בליווי היועצת, בקשתו נבחנה מחדש, הפעם בהתאם לתקנות זכויות התלמיד, והוא שובץ במגמת אדריכלות לפי בחירתו.