facebook

השבוע בוועדה לענייני ביקורת המדינה: דיון בדוחות המבקר על הפשיעה בחברה הערבית, מתאם השבויים והנעדרים ותחזוקת דירות עמידר (27.2.2023-1.3.2023)

הוועדה דנה בדוחות: התמודדות המשטרה עם החזקת אמצעי לחימה לא חוקיים ואירועי ירי ביישובים הערביים ובערים המעורבות, התקשרות משרד ראש הממשלה עם המתאם לטיפול בנושא השבויים והנעדרים - ותחזוקת הדירות בדיור הציבורי

הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת קיימה בשבוע שעבר שלושה דיונים בממצאים שעלו מדוחות המבקר בשנים האחרונות.

הדיון הראשון (27.2) הוקדש ליישום הליקויים שעלו בדוח על התמודדות המשטרה עם החזקת אמצעי לחימה לא חוקיים ואירועי ירי בחברה הערבית. מנהל החטיבה לביקורת משרדי ממשלה ומוסדות שלטון, יובל חיו, הציג את ממצאי הדוח שהצביע, בין השאר, על כך ששיעור ביצוע התקציב של התוכנית לחיזוק המשילות ושלטון החוק במגזר הערבי הגיע ל-47% בלבד, וכי מבצעי תפיסת האמל"ח שערכה המשטרה ב-2017 וב-2019 לא הובילו לבלימת ההתרחבות של מאגרי הנשק הלא-חוקי. בדיון השתתף גם אתיאל מלאכי, סגן מנהל אגף ט"ז בחטיבה ומכותבי הדוח.

נציגי המשטרה אמרו לחברי הכנסת כי בעקבות פרסום הדוח ב-2021 נעשו צעדים רבים למאבק בתופעה. "גם אם לוקחים בחשבון את נתוני 2022", הדגיש חיו, "אפשר לומר שאנו לא מצליחים להגיע לנקודה ששוברת את המציאות. יש ריכוז מאמץ אבל ללא גיבוי ממשלתי רצוף ועקבי היכולת לעמוד באתגר המורכב הזה מוגבלת ביותר".

למחרת שבה הוועדה והתכנסה כדי לדון בדוח מבקר המדינה בנושא התקשרות משרד ראש הממשלה עם המתאם לטיפול בנושאי השבויים והנעדרים. לדיון, שנערך ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע (ז' באדר), הגיעו גם קרוביהם של חלק מהשבויים והנעדרים.

דגנית שי, מנהלת אגף א' בחטיבה לביקורת משרדי ממשלה ומוסדות שלטון, ושיר גראפי-כהן, מנהלת ביקורת באגף, הציגו את ממצאי הדוח. המבקר מצא, בין היתר, כי מתאם השבויים והנעדרים פעל במשך השנים בלי שנקבעו תוכן תפקידו, תחומי אחריותו וסמכויותיו; שהידע הקיים במשרד ראש הממשלה בכל הנוגע לטיפול בנושא אינו מנוהל באופן מסודר - ושכמות המסמכים שבידי המתאם על עבודת קודמיו בתפקיד מצומצמת ביותר. אחת המשפחות הגדירה בפני המבקר את פגישות המתאם עימה כ"ריקות מתוכן" וציינה שהוא לא הציג בהן "מידע משמעותי" הנוגע להשבת בן המשפחה.

"מדובר בנושא רגיש ומורכב. נדרשת הסדרה של הפעולות בנושא מטעם ראש הממשלה והממשלה", סיכמה גראפי-כהן.

"קראנו בעיון את דוח מבקר המדינה על האופן שבו מדינת ישראל פועלת בחסר להשבת שבויי מלחמותיה", אמרה לאה, אמו של סגן הדר גולדין. "חמורים ממצאי הדוח וחמור עוד יותר מפח הנפש שלנו. הדר שלנו בעזה כבר שמונה וחצי שנים. יש פה חוסר רצון והתעלמות של כל משרדי הממשלה…כשאני אמרתי את זה, אז זה רק לאה גולדין אמרה. עכשיו, תודה לאל, מבקר המדינה אמר. אנחנו דורשים מיד, ללא תנאי, לפעול להשבת הבנים".

"לא קיבלנו שום מידע. אין לנו כתובת מצד המדינה, גורם שאנחנו יכולים לשאול אותו ולקבל תשובות", אמר שעבאן, אביו של הישאם א-סייד.

את שבוע הדיונים בוועדה נעל דיון בדוח המבקר על תחזוקת דירות עמידר, שפורסם ב-2022. צחי בובליל, מנהל אגף ז' בחטיבה לביקורת תחומי חברה ורווחה, וסגן מנהל האגף דן נאומנקו הציגו את ממצאי הדוח.

מהביקורת עלה, בין השאר, כי כ-75% מהדירות שמנהלת עמידר הוקמו לפני יותר מ-40 שנה. עמידר הגדירה 35 מבנים, ובהם 138 דירות, כמסוכנים. 44 דירות הוגדרו כלא ראויות למגורים, אך עמידר לא משפצת אותן בגלל שאין תקציב לכך. 

בכ-92% מדירות עמידר שבוצע בהן שיפוץ עמוק, ההוצאה על השיפוץ הייתה נמוכה מ-55 אלף שקל - הסכום שלהערכת עמידר נחוץ כדי לבצע תחזוקה שוטפת נאותה לדירה. המבקר מצא כי יותר ממחצית מהדיירים שדירתם עברה שיפוץ עמוק בשנים 2018-2019 נזקקו כבר אחרי שנה-שנתיים לתיקונים נוספים. עוד נמצא כי כ-5,700 משקי בית שזכאים לדיור ציבורי מחכים לדירה מעמידר - אבל כ-39% מהדירות שמיועדות לאכלוס עומדות ריקות למעלה מ-300 ימים.

לקריאת הדוחות: