facebook

המבקר אנגלמן ביום חשיפה לחברה הערבית: "אנחנו משמשים פה, עין ואוזן לאוכלוסיות שקולן פחות נשמע" (27.2.23)

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, מתניהו אנגלמן, הציג בפני עשרות בכירים מהמגזר הערבי את פעילות הביקורת והנציבות: "בחודשים הקרובים נפרסם דוח ביקורת בעניין הטיפול הממשלתי בחוסר מעש בקרב צעירים בחברה הערבית"

משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור קיים ביום שני האחרון (27.2.23) יום חשיפה מיוחד לחברה הערבית. למשרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בחיפה הגיעו כ-70 בכירים, ובהם ראשי רשויות ערביות רבים. המבקר מתניהו אנגלמן הציג בפני המשתתפים דוחות ביקורת שפורסמו בשנים האחרונות ואשר נוגעים לציבור הערבי-ישראלי.

"אחד הדוחות החשובים שפרסמנו הגיע בעקבות המציאות בה אזרחי ישראל הערבים מוצאים את עצמם קורבנות פעם אחר פעם לפשיעה ברחוב הערבי", אמר אנגלמן. "הדוח על האמל"ח בחברה הערבית שפרסמנו בעבר העלה ממצאים קשים: בשנת 2019 אירעו 9,216 אירועי ירי בכלל האוכלוסייה. 94% מהחשודים בעבירות הירי הם בני החברה הערבית. רק ב- 5% מעבירות הירי הוגשו כתבי אישום. כמו כן, על אף הגיוסים הרבים שנעשו בשנים האחרונות, שיעור השוטרים המוסלמים המשרתים במשטרה עלה באופן מדוד ביותר מ-2.6% ל-3.4%. על משרד ראש הממשלה והמשרדים השונים להשלים את השיח עם נציגי החברה הערבית וליישם תכנית לטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית".

המבקר הזכיר בדבריו גם את הדוחות שבדקו את השירותים המוניציפליים בערים המעורבות ואת הפעולות להגברת הבטיחות בדרכים בתחומיהן של רשויות מקומיות בחברה הערבית.

"בימים אלו סיימנו כתיבה של דוח ביקורת בעניין הטיפול הממשלתי בחוסר מעש בקרב צעירים בחברה הערבית. הדוח יפורסם בחודשים הקרובים", אמר המבקר. "בין היתר בדקנו את החלטות הממשלה שעסקו בצעירים ואת התקציבים שהוקצו לכך. כמו כן בדקנו את הפעולות של מערכת החינוך למניעת חוסר מעש, את תוכניות שנת המעבר, את פעולות שירות התעסוקה וזרוע העבודה לשילובם של צעירים ערבים בשוק התעסוקה. בדקנו גם את החסמים להשתלבות צעירים ערבים במוסדות להשכלה גבוהה. עידוד תעסוקת הצעירים של החברה הערבית הוא בעל חשיבות גבוהה עבור מדינת ישראל ומיגור הפשיעה הגואה בחברה הערבית. עמידה באתגר זה עשויה לצמצם פערים חברתיים-כלכליים, לשפר את הדימוי העצמי של הצעירים, לצמצם את היקפי הפשיעה ולהביא לשיפור ברמת החיים ובפריון העבודה. באופן זה ישתפר גם הפריון של המשק הישראלי בכללותו".

מג'די עטילה, מנהל אגף בנציבות תלונות הציבור, סקר בפני המשתתפים את פעילות הנציבות לבירור תלונות הנוגעות לחברה הערבית. המבקר אנגלמן סיכם ואמר כי "לא לחינם החלטנו לקיים את יום החשיפה הזאת. אני רואה חשיבות גדולה לשמש פה, עין ואוזן לאוכלוסיות שקולן פחות נשמע. לכן גם אנחנו מבררים תלונות בלשכות נציבות תלונות הציבור בנצרת, לוד ובאר שבע הפתוחות לסייע לעוולות איתן מתמודדת האוכלוסייה הערבית".