facebook

המבקר אנגלמן בכנס לטיפול בפסולת: "כישלון רב שנים של פעילות קרן הניקיון" (22.2.23)

נזף באוצר על השימוש בכ- 1.66 מיליארד ש"ח - חצי מכספי קרן הניקיון: "מס ייעודי שגובים מאזרחי ישראל לא צריך להיות בשיטת - עשה מה שאתה רוצה" ; בעניין חוק הפיקדון: "מיחזור לא נגיש - משאיר את הציבור אדיש"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף היום (רביעי, 22.2.23) בכנס השנתי השישי לטיפול בפסולת ע"ש דני שטרנברג בפארק המיחזור חירייה. בדבריו הדגיש מבקר המדינה את הביקורת שערך בעניין הפעילות הכושלת של קרן הניקיון ובעניין חוק הפיקדון.

בעניין קרן הניקיון אמר: "הצטבר בקרן עודף של קרוב לשלושה ורבע מיליארד שקלים נכון לסוף שנת 2020 – כך פרסמנו בדוח לפני מספר חודשים. זהו כסף רב שמומן ע"י אזרחי ישראל. למעלה מ- 90 אחוזים מהכנסת הקרן הינם מהיטל ההטמנה. לא פלא שההכנסות גבוהות כל כך – בין השנים 2007 ל- 2020 גובה היטל ההטמנה זינק ב- 987%.

ולמרות הכל, במקום שהמשרד להגנת הסביבה ישקיע את הכספים במטרות שלשמן הקרן הוקמה – כספי הקרן הפכו להיות "הקופה הקטנה" של משרד האוצר. חצי מכספי הקרן (1.66 מיליארד) הועברו לאוצר, שלא בהתאם לחוק. לפי אומדן שערכנו, אילו כספי הקרן היו מושקעים – ניתן היה להכניס לקרן עוד קרוב למיליארד שקל בעשור.

כפועל יוצא מכך שיעור ההטמנה של פסולת בישראל היה ב- 2019 77% , כמעט פי שתים למול שיעור ההטמנה במדינות ה- OECD שעמד רק על 42%. ומשנת 2007 עד 2019 ירד שיעור ההטמנה ב- 3% בלבד.

המשמעות היא כישלון רב שנים של פעילות קרן הניקיון והדבר חייב להשתנות.

אני מבקש לקרוא מכאן לשרי האוצר והגנת הסביבה ועתה גם לשר הפנים – תשתמשו בכספי הקרן לצמצום הפסולת המוטמנת ולעמידה ביעדי הקמת הקרן. מס ייעודי שגובים מאזרחי ישראל לא צריך להיות בשיטת "עשה מה שאתה רוצה".

בעניין חוק הפיקדון אמר: "בדוח שפרסמנו הראינו שיעד המחזור של בקבוקים גדולים לא הושג. חוק הפיקדון חשוב וטוב יהיה להמשיך בו, אבל צריך לזכור את הייעוד: מחזור.

שיעור המחזור של פסולת ביתית בישראל היה 7% בשנת 2018 - רבע מהממוצע ב- OECD.

כל עוד המחזור לא יהיה נגיש לציבור הרחב – מדינת ישראל לא תצליח למחזר. בדוח שפרסמנו המלצנו למשרד להגנת הסביבה לבחון בשיתוף תאגידי איסוף ומחזור התקנת מכונות אוטומטיות שיאפשרו לצרכן לקבל זיכוי ללא צורך בהמתנה לקופאי בפריסה ארצית רחבה.

אני ממליץ לשרה להגנת הסביבה להתקין מתקני איסוף בקבוקים בכל מקום נגיש – לא רק בסופרים, גם בחנויות נוחות, במרכזי קניות ואוכל ובכל מקום שהציבור מגיע אליו. מחזור לא נגיש משאיר את הציבור אדיש.

עוד חשוב לוודא שהיצוא של המכלים הממוחזרים יעשה לאתרים בעולם הממחזרים במדרג הטיפול הגבוה".