facebook

דיונים בוועדה לענייני ביקורת המדינה בין התאריכים .24.1 עד 2.2 (2.2.23)

סיכום הדיונים בוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושאים: השבת זכויות ורכוש של נספים ושל ניצולי שואה, השירות לציבור ברשות המיסים, מערכת סחר חוץ ברשות המיסים, פעולות ממשלת ישראל והיערכותה למשבר האקלים, טיפול הרשויות המקומיות במבנים מסוכנים והקמת העיר חריש

דיון בנושא השבת זכויות ורכוש של נספים ושל ניצולי שואה – דוח מבקר המדינה 24.1.23

מנהלת האגף בחטיבה לביקורת משרדי ממשלה ומוסדות שלטון ענבל מליח הציגה את תמונת המצב שעלתה מהביקורת, בין היתר הציגה כשלים בטיפול הממשלתי בהשבת הרכוש היהודי ויישום חלקי של תכנית העבודה במשרד לשיוויון חברתי כפי שהוזכרו בדוח.

כמו כן, משנת 2010 ואילך לא ערך המשרד לשיוויון חברתי אומדנים של שווי הרכוש היהודי הפרטי והקהילתי במדינות אירופה במלואו. 

דיון בנושא השירות לציבור ברשות המיסים - ביקורת מעקב מורחבת 30.1.23

בדיון הציג מנהל האגף בחטיבה לביקורת תחומי הכלכלה והתשתיות הלאומיות, חנן פוגל, את נושא השירות בממשקים השונים של רשות המיסים, כל זה כחלק מהדגש של המבקר על דוחות מעקב.

בין היתר הוצגו מדדים שונים ביחס לשירות ולנגישות: "בחודש ינואר עד ספטמבר 2021 זמן ההמתנה הממוצע לקבלת קהל במשרדי השומה ומשרדי מיסוי מקרקעין היה 17:01 דקות".

דיון על דוח שנתי של מבקר המדינה בנושא סייבר ומערכות מידע - מערכת סחר חוץ ברשות המיסים 30.1.23

בדיון הציג מנהל החטיבה לביקורת משרדי ממשלה ומוסדות שלטון יובל חיו את תמונת המצב שעלתה מהביקורת על מערכת סחר החוץ (פרוייקט שער עולמי) שכללה בין היתר עיכובים בהשלמת הפרוייקט, גידול בעלות הפיתוח של המערכת, אבטחת המידע שבמערכת והגנת הסייבר בשרשרת האספקה. 

מכיוון שעניינו של הדוח הוא הבטים של סייבר ומערכות מידע חלקים רבים ממנו חסויים.

דיון על דוח מיוחד: פעולות ממשלת ישראל והיערכותה למשבר האקלים 31.1.23

בדיון הציגו מנהל החטיבה לביקורת משרדי ממשלה ומוסדות שלטון, יובל חיו, וכותבי הדוח: ראש האגף אהרון הלינגר ומנהלי הביקורת מריאנה ברגובוי ליססו, ליאור פורקוש ועדית דניאל.

חיו הציג בפני חברי הוועדה ונציגי משרדי הממשלה שנכחו בדיון את הליקויים העיקריים שעליהם התריע המבקר: משבר האקלים אינו מוגדר כאיום אסטרטגי, אין תוכנית לאומית להיערכות לשינויי האקלים, אין הערכה כלכלית של סיכוני המשבר - וחסר ידע מחקרי וכלכלי בסיסי שנחוץ כדי להיערך לקראתו. 

בתום דבריו הציגו נציגי משרדי הממשלה השונים את התוכניות שגיבשו מאז פרסום הדוח ב-2021, אולם התריעו שביצוע הצעדים שנועדו לשפר את המצב מתעכב לא אחת בשל קשיי תקציב וחסמים בירוקרטיים. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי, נתן את רשות הדיבור גם לנציגי ארגונים סביבתיים שהתריעו על הסכנה ההולכת וגוברת ממשבר האקלים. 

אביב אשד, תלמידת תיכון, ביקשה ממקבלי ההחלטות למהר ולפעול: "כנציגת הדורות הבאים בחדר אני רוצה לבקש מחברי הכנסת וגם ממשרדי הממשלה שלא רק תכירו במשבר, אלא גם תילחמו בו כמו איום אמיתי שקיים ומאיים על העתיד שלי ועל כל דורות העתיד - ותעשו פעולות לעצור אותו ובראשן העברת חוק אקלים עם יעדים שאפתניים"

בימים אלה נמצא משרד מבקר המדינה בעיצומה של כתיבת דוח מעקב בנושא. הדוח צפוי להתפרסם לקראת כינוסה של ועידת האו"ם לשינוי אקלים (COP28) שתיערך באיחוד האמירויות בנובמבר. "כרגע, בגזרות לא מבוטלות אין תמונה אופטימית", אמר חיו, "נמשיך לעקוב".


דיון על טיפול הרשויות המקומיות במבנים מסוכנים והקמת העיר חריש - דוח על הביקורת בשלטון המקומי 01.2.23

בפתח הדיון הציגה מנהלת החטיבה לביקורת השלטון המקומי מירי רזין את תמונת המצב שעלתה מהביקורת והצביעה על כשלים בין היתר בחוקי העזר לטיפול במבנים המסוכנים, בנהלים, בדיוני המעקב והבקרה ועוד. 

ברקע החשש המתמיד מרעידות אדמה בישראל בצד החשש מאסון קריסת מבנים ישנים לא מתוחזקים מתחדד הצורך בהסדרת נושא הטיפול במבנים המסוכנים.

הנושא השני בעניינה של העיר חריש: 

מנהל אגף בחטיבה לביקורת השלטון המקומי גד לינד התייחס למספר עניינים עיקריים שעלו מהביקורת בין היתר מבחינת צפי האכלוס בעיר, איזורי תעסוקה ומתן פתרונות תחבורתיים.