facebook

הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה בדוח הביניים של המבקר על תנאי המחיה של חיילי הסדיר והמילואים (23.1.23)

הדוח פורסם בעקבות ביקורת פתע שערך המבקר אנגלמן בבסיס האימונים של חטיבת כפיר ובמוצב יקיר שבשומרון, ושהעלתה ליקויים במזון, בטיפול הרפואי ובתשתיות העומדות לרשות החיילים - וביחס לאנשי המילואים

הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת דנה היום (23.1) בממצאי דוח הביניים המיוחד שפרסם מבקר המדינה באוקטובר 2022 בנושא תנאי מחיה ותשתיות לחיילים בשירות חובה ובמילואים. הדוח פורסם בעקבות ביקור פתע שערכו המבקר אנגלמן וצוותו בבסיס האימונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן ובמוצב יקיר בשומרון.

מנהל החטיבה לביקורת מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן, סקר בפני חברי הכנסת את ממצאי הדוח, ובהם תלונות שהעלו המפקדים והחיילים על הטיפול הרפואי והמזון הניתן להם ועל תנאי המחיה והתשתיות שמשמשות אותם.

נציגי צה"ל הציגו בתגובה את הצעדים שננקטו לשיפור תנאי המחיה של החיילים ואנשי המילואים, כבר במהלך הביקורת וביתר שאת לאחר פרסום הדוח.

דהן התייחס בדבריו בהרחבה גם לטענותיהם של חיילי המילואים שסיפרו למבקר כי הם חשים שהמדינה אינה תומכת בהם מספיק. אנשי המילואים התלוננו, בין השאר, על הקושי להתמודד עם מעסיקיהם, שאינם שבעי רצון מכך שהם מתייצבים לשירות ונעדרים מהעבודה לימים ארוכים. "אנחנו יודעים שלא רבים מתייצבים לשירות מילואים", אמר דהן, "ולכן מי שמשרתים - נכון לתת להם את כל המעטפת הנדרשת. המדינה צריכה לתת לזה התייחסות מערכתית".

יו"ר הוועדה וחברי הכנסת החברים בה חיזקו את דבריו. "צריך לאמץ את מערך המילואים ולתת להם הכרה חברתית", אמר היו"ר ח"כ מיקי לוי. "זה מפריע לי מאוד כאזרח במדינת ישראל. גם הילדים שלי עושים מילואים". ח"כ משה (קינלי) טור-פז הוסיף כי "אם יש משהו שלא נוכל להשלים איתו זה אחוזי ההתייצבות של המילואים. שבעים אחוזי התייצבות זה נתון משברי. וככל שאני מתרשם, במשבר הזה - צה"ל עוד לא שם. אנחנו צריכים להפוך את השירות במילואים לפריבילגיה ולא לעול".