facebook

מבקר המדינה קורא לרה"מ ולשר האוצר: "תקנו את הליקויים שפרסמנו לסיוע בהורדת יוקר המחיה" (12.1.23)

המבקר אנגלמן ברקע תכנית רה"מ ושר האוצר: "אנחנו בעיצומה של ביקורת מקיפה על יוקר המחיה - בודקים את היערכות המדינה להתפרצות האינפלציה, את החזרי המשכנתא ואת תכניות הדיור"

    צילום: עמית אלפונטה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פתח הבוקר (12.1.23) את הכנס המקצועי השנתי של לשכת המבקרים הפנימיים בישראל ודיבר על יוקר המחייה, ברקע התכנית שהציגו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

לדבריו, "כידוע, העולם כולו, ובתוכו מדינת ישראל, סובל בשנה האחרונה מאינפלציה עולה. הדבר משפיע על כולנו ובפרט על העניים שבקרבנו כפי שעלה מדוח העוני שפורסם היום.

אני רוצה לומר כאן כי בחודשים האחרונים אנחנו בעיצומה של עבודת ביקורת מקיפה על יוקר המחיה במדינת ישראל.

בין היתר אנחנו בודקים את היערכות המדינה להתפרצות האינפלציה, את הסדרת ענף החלב ואת תכניות הדיור של ממשלות ישראל. אלה מתווספים לדוחות שכבר פרסמנו בחודשים האחרונים על הבנקאות הדיגיטלית, התחרותיות בענף הרכב והמונופולים בשוק המזון.

אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לתקן את הליקויים ולאמץ את ההמלצות שפרסמנו בדוחות הביקורת כדי לסייע בהורדת יוקר המחיה. 

בנושא האינפלציה אנחנו בודקים כיצד המדינה ניהלה את ההיערכות לאינפלציה הדוהרת, כיצד התמודדה עם הסוגיה מרגע התפרצותה, נבדוק את השפעת האינפלציה בתכנון התקציב השנתי, ונכלול גם השוואות להתמודדות מדינות אחרות בעולם עם האינפלציה.

האינפלציה והעלאות הריבית משפיעות באופן ישיר גם על החזרי המשכנתאות ועל התקשרויות הממשלה וגם נושא זה ייבדק.

בעניין יוקר הדיור - במהלך שנת 2022 בדקנו את פעולותיה של רשות מקרקעי ישראל בנוגע לתכנון ושיווק של קרקע למגורים. הנושאים שנבדקו היו, בין היתר, יישום התוכנית האסטרטגית לדיור, ההתחדשות העירונית, העברת מחנות צה"ל מהמרכז לדרום, כמה זמן נמשך הטיפול בתכניות בוועדות התכנון, שיווק וביצוע של עסקאות בקרקע למגורים, ועוד. 

עיקר הביקורת נעשתה ברמ"י. בדיקות השלמה נעשו במינהל התכנון שבמשרד הפנים, במשרד הבינוי והשיכון, במרכז למיפוי ישראל, במשרד האוצר, במשרד ראש הממשלה ובלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

עם כניסתי לתפקיד מבקר המדינה שמתי לעצמי מטרה לבצע ביקורות בראי האזרח ולבדוק את הבעיות לעומק. יוקר הדירות משפיע באופן ישיר גם על מחירי השכירויות. ובכך יעסוק הדוח".


 



דוחות הביקורת המוזכרים: