facebook

סיור מבקר המדינה מתניהו אנגלמן באשכול הגליל המערבי (2.8.22)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן וצוותי משרדו סיירו בשבוע שעבר באשכול הגליל המערבי, בפארק ההייטק בר לב על כביש עכו - כרמיאל, ובמטמנת עברון

     ​צילום: בר גוטהרץ

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן וצוותי משרדו סיירו בשבוע שעבר (2.8.22) באשכול הגליל המערבי. במסגרת הסיור נפגש המבקר עם ראשי הערים של האשכול, ובראשם יו"ר האשכול ראש עיריית עכו שמעון לנקרי. 

ראשי הערים בירכו על הביקור ואמרו כי הם רואים בחיוב את הגעתו החוזרת לאזור לבדוק מקרוב את תיקון הליקויים שהעלו דוחות מבקר המדינה לגבי טיפול הממשלה בצפון. ראשי העיריות שהשתתפו בביקור: משה דוידוביץ, מטה אשר, ארקדי פומרנץ, מעלות תרשיחא, שמעון גואטה, מעלה יוסף, גבי נעמן, שלומי, אייל שמואלי, כפר ורדים, חאתם עארף, מעיליא, והיב חביש, ירכא, משה קונינסקי, כרמיאל. ראש האשכול, לנקרי הודה למבקר על דוח ערים מעורבות שפורסם בשבוע האחרון ואמר כי הוא מקווה שיופקו הלקחים הנדרשים.

לאחר מכן סייר המבקר בפארק ההייטק בר לב, על כביש עכו-כרמיאל. מדובר בפרויקט ייחודי בעל חשיבות לאומית שקם מתוך חזון לייצר שינוי אזורי באמצעות מרכז תעסוקת הייטק ברמה בינלאומית. המתחם ימנה שמונה בניינים שישתרעו על 87,000 מ"ר, כאשר הבניין הראשון מאוכלס באופן מלא על שטח של כ-12,000 מ"ר והבניין השני בשלבי בנייה. 

בפארק פועלות מגוון חברות הייטק וסטארטאפים טכנולוגיים וביניהם: Cymotive, DSP Group, Rad-Binat Group, Carl Zeiss הגרמנית, SeatGeek האמריקאית Spiral Solutions, White Source, BlueVine, Ecoppia, Adva Biotechnology, Moovex, Docdok.health, Terralog Agwa Farm ועוד.

מנכ"ל הפארק, רם לוינסון, סקר בפני המבקר את פעילות חברות ההייטק שפועלות בפארק - חלקן עברו לשם ממרכז הארץ, ובכך תורמות לפיתוח הצפון. כמו כן, העלה לוינסון בפני המבקר את הצורך במיקוד ממשלתי כדי לפתח את תעשיות ההייטק באזור הצפון. 

את הסיור חתמו המבקר והצוותים בביקור במטמנת עברון, שם ניתן היה לראות את הפעילות האקולוגית שיש לבצע, בהמשך למוזכר בדוח מבקר המדינה על סכנת הסגירה של המטמנה.

מבקר המדינה אנגלמן: "פרסמנו דוח מקיף על היישום של תוכנית החומש הקודמת לפיתוח הצפון. בביקור היום למדתי על הפערים והאתגרים שהעלו ראשי הרשויות לשם קידום הצפון. אני קורא לממשלה לערוך בחינה מחודשת של מצב מחוז הצפון ביחס ליתר המחוזות ואת אפקטיביות הפעולות שנכללו בהחלטת הממשלה על מנת לבחון את השפעתן ולקדם תוכנית המשכית לזו שנקבעה לצורך צמצום פערים בין מחוז הצפון לבין יתר המחוזות.

בנוגע לביקור במטמנת עברון אמר המבקר אנגלמן: "בהמשך לדוח שפירסמנו בחודשים האחרונים על היעדר שטחי הטמנה לפסולת בישראל, לצד אחוזי הטמנה מהגבוהים ביותר לעומת מדינות ה – OECD, לפי הנתונים שהוצגו בפניי היום, בעוד כשנה עד שנה וחצי, לא יהיו שטחי הטמנה לפסולת בצפון הארץ וכלל הפסולת תשונע לדרום הארץ. כבר עתה רשויות משנעות פסולת על פני מאות קילומטרים ברחבי הארץ. מדובר באחד הליקויים המשמעותיים הסביבתיים הגדולים ביותר, עם השלכות תחבורתיות, כלכליות ועוד. אני קורא לשרה להגנת הסביבה ולמשרד להגנת הסביבה לתקן את הליקויים שהצגנו בדוח

ולפעול למציאת פתרונות אזוריים לטיפול בפסולת, כך שהטיפול בפסולת והפעילות להקטנת נפחה יבוצעו בסמוך למקום היווצרותה. פתרונות כאלה יצמצמו משמעותית את הנזקים הסביבתיים.

צילום: בר גוטהרץ