facebook

מבקר המדינה אנגלמן: "נבדוק את פעילותם של גופים פעילים בבחירות" (6.7.22)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע כי משרדו ישים דגש בתקופת הבחירות הקרובות, לכנסת ה- 25, על פעילות גופים פעילים בבחירות, בהתאם לחוק

ב"כנס חשיפה של דוח על השלטון המקומי" אמר אנגלמן: "אנחנו קוראים לכל מי שהוא גוף פעיל בבחירות שבהתאם לחוק צריך להירשם במשרד מבקר המדינה ולפעול בהתאם למגבלות - להירשם. בביקורת שלנו על הבחירות הקרובות ניתן דגש על פעילות כלל הגופים הפעילים, שהם בדרך כלל עמותות, בהתאם למה שמוגדר בחוק, על מנת לוודא שאכן פעילותם נרשמת ומשתקפת לציבור". יצוין כי עד כה לא נרשם במשרד מבקר המדינה אף גוף פעיל.

על פי החוק שנחקק בשנת 2017, תוטל חובת התארגנות ודיווח, וכן הגבלות על תרומות, על אזרח או קבוצת אזרחים שמעוניינים לבצע פעילות בחירות, שלא דרך מפלגה או גוף הקשור לסיעה. פעילות בחירות מוגדרת: יצירת מאגר מידע ובו פרטים מזהים של בוחרים לצד מידע בדבר כוונות ההצבעה שלהם, הסעת בוחרים ביום הבחירות שלא לפי חוק ושלא בתמורה מלאה לשם הבטחת הצבעתם, פנייה ישירה לבוחרים להצביע בעד או נגד רשימה מסוימת, וכן תעמולה באמצעות מודעות פרסום שמטרתה לקרוא להצביע בעד או נגד רשימת מועמדים.

על פי הוראות החוק, גוף המקיים פעילות בחירות ששוויה מעל 104,500 ש"ח - תחול עליו חובת רישום אצל מבקר המדינה ונקבעו מגבלות באשר לקבלת תרומות. פעילות בחירות ששוויה עולה על 418,000 ש"ח - תחייב בנוסף גם התאגדות כעמותה או חברה לתועלת הציבור ומינוי רו"ח.  אם מתקבלות תרומות מחו"ל, סך התרומות הכולל לא יעלה על 626,800 אלף ש"ח והתרומות מחו"ל לא יעלו על שליש מסך התרומות הכולל שהתקבל.