facebook

מבקר המדינה בפקולטה למשפטים של המסלול האקדמי המכללה למינהל (12.4.22)

מבקר המדינה אנגלמן במכללה למינהל: "להפעיל תביעות אזרחיות נגד המחבלים, כולל קיזוז כספים מהרש"פ. זהו כלי אפקטיבי שהמדינה לא משתמשת בו. אין צורך בשינויי חקיקה, רק לאכוף. המחבלים צריכים להבין שהטרור לא משתלם, גם כלכלית"

​צילום: עידן גרוס

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס היום (ג, 12.4) לפעילות של הממשלה נגד המחבלים. בהרצאה בפקולטה למשפטים של המסלול האקדמי המכללה למינהל, אמר המבקר:

"בימים אלו אזרחי ישראל חווים גל טרור רצחני שכבר גבה את חייהם של 14 נרצחים, ועוד רבים אחרים נאלצים להתמודד שעה-שעה עם הפציעות שהמחבלים גרמו להם. גם הבוקר היה פיגוע נוסף ומכאן אני מאחל החלמה מהירה לשוטר שנטרל את המחבל. 

בדוח שפרסמנו לפני מספר חודשים התברר שיש כלי אחד פשוט ואפקטיבי שמדינת ישראל לא משתמשת בו במאבק נגד הטרור: הגשת תביעות אזרחיות כלפי מחבלים, בין אם הם תושבי מדינת ישראל ובין אם הם פלסטינים. במקרה כזה ניתן לעשות זאת באמצעות קיזוז כספים מהרשות הפלסטינית.

המחבלים צריכים להבין שהטרור לא משתלם, גם כלכלית.

מדינת ישראל מפצה את נפגעי הטרור. בשנת 2019 שילם המוסד לביטוח לאומי לנפגעי פעולות איבה כ- 540 מלש"ח. אבל בשנים 2018- 2019 המדינה כלל לא הגישה תביעות אזרחיות כלפי המחבלים.

בקרוב אפרסם דוח על מבצע "שומר החומות". מלבד הפגיעות בנפש, בפרעות במאי 2021 הייתה פגיעה קשה ברכוש ואנו נבדוק את המימוש של כלי האכיפה האזרחי. התפרעויות אלו ופיגועי הטרור של השבועות האחרונים ממחישים את הצורך באכיפה האזרחית.

אני קורא לשר המשפטים וליועצת המשפטית לממשלה - להפעיל את כלי האכיפה האזרחית. יודגש כי לצורך כך לא נדרשים שינויי חקיקה. צריך רק להחליט שאוכפים, ולאכוף. הדבר חיוני גם לעשיית צדק וגם למלחמה בטרור".