facebook

פרסום שני דוחות ביקורת מיוחדים

1. מערך המסוקים בצה"ל - בניין הכוח והפעלתו ;
    מוכנות כוחות פיקוד העורף לחילוץ ולהצלה בחירום
2. מערך הרכש במשטרת ישראל

 

 

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, פרסם היום, יום רביעי, כ' באדר ב' תשע"ט, 27/03/2019, שני דוחות ביקורת מיוחדים:

1. מערך המסוקים בצה"ל - בניין הכוח והפעלתו ;

    מוכנות כוחות פיקוד העורף לחילוץ ולהצלה בחירום

2. מערך הרכש במשטרת ישראל

 

 

 

 

 

מערך המסוקים בצה"ל - בניין הכוח והפעלתו ;

מוכנות כוחות פיקוד העורף לחילוץ ולהצלה בחירום

הטילים שנורו באחרונה מרצועת עזה לעבר איזור תל אביב (יום חמישי, 14/03/2019) הדגישו שוב את האיום על העורף האזרחי ואת אתגרי הביטחון נוכח האיומים האזוריים המתפתחים, המחייבים מוכנות וכשירות גבוהה של כלל המערכים בצה"ל - בחזית ובעורף.

בדוח מערך המסוקים בצה"ל - בניין הכוח והפעלתו נבדקו בניין הכוח וההפעלה של מערך מסוקי הסער והתקיפה בחיל האוויר, שיש לו חלק חשוב בסיוע לכוחות היבשה במתארי הלחימה ההתקפיים.

הדוח מוכנות כוחות פיקוד העורף לחילוץ ולהצלה בחירום בדק את המוכנות שהיא קריטית לשמירה על חיי האזרחים במקרה שבו ימומש האיום העלול להביא לפגיעה בהיקף נרחב במבנים ובתשתיות במדינת ישראל.

מערך המסוקים בצה"ל - בניין הכוח והפעלתו:

נמצאו פערים, שחלקם משמעותיים, בין הסד"כ הקיים הן במערך מסוקי הסער והן במערך מסוקי הקרב לבין יכולות ההתמודדות של סד"כ זה עם איומים ועם הצרכים המבצעיים.

נמצאו ליקויים בניתוח שמבצע חיל האויר לגבי האיומים על המסוקים בשדה הקרב.

מערך היסעור (CH-53) ומערך הפתן (אפאצ'י) הם מערכים ותיקים. ככאלה, הם דורשים פעולות אחזקה בתדירות גבוהה יותר, תוך התמודדות עם קשיים בזמינות חלקי חילוף. שני מערכים אלו מבצעים משימות מבצעיות ייחודיות וחיוניות. לכן, נדרשת בחינת חלופות וקבלת החלטות ללא דיחוי בנוגע לעתידם בכדי להבטיח את המשך מימושן של משימות אלו. זאת, על מנת שחה"א וצה"ל בכללו לא יעמדו בפני פערים מבצעיים מהותיים.

רבות ממשימות מערך המסוקים דורשות שיתוף פעולה הדוק עם כוחות היבשה ולכן, נדרש להכשיר את כוחות היבשה להפעלת סד"כ אווירי. בביקורת נמצאו פערים בהכשרה זו שעלולים להביא לפגיעה ממשית ביכולתם של כוחות אלו להפעיל את המסוקים לכשיידרשו לכך ועקב כך, עלולות להיפגע המשימות המבצעיות שבהן הם צריכים לעמוד.

תאונת מסוק הפתן הטרגית ב-7 באוגוסט 2017, שבה נהרג הטייס רס"ן מיל' דוד זוהר, מעלה חשש לבעיות במערך האחזקה של מסוקים אלה. ראוי שהדבר יוביל לבחינה מקיפה ועמוקה בכל מערך האחזקה בנוגע לכל כלי הטיס בחה"א. זאת, נוכח החשש שמא ההתנהלות הלא תקינה שמשתקפת מהדוח המסכם את תאונת המסוק הינה אף מנת חלקם של מערכי אחזקה נוספים בחה"א - שנוגעים לחיי אדם ולאמל"ח משמעותי ויקר.

עקב הרגישות הביטחונית של דוח ביקורת זה החליטה ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת שלא לפרסם לציבור חלקים נרחבים ממנו, לשם שמירה על ביטחון המדינה.

מוכנות כוחות פיקוד העורף לחילוץ ולהצלה בחירום:

בחינת מוכנותו של פקע"ר לביצוע משימות אלה העלתה שורה של ליקויים.

היעדר ניתוח משמעויות מתרחיש הייחוס לעורף - התרחיש שאישר הקבינט המדיני-ביטחוני בשנת 2016 לא כלל את מלוא המשמעויות הנדרשות לפקע"ר על מנת להיערך לתרחיש המלחמתי הצפוי והשפעותיו על העורף.

היעדר ניתוח של התאמת גדודי החילוץ וההצלה לצרכים המבצעיים - משנת 1992 לא נותח היקף סד"כ של גדודים אלה, הנדרש בהתאם לתרחיש הייחוס לעורף. עקב כך, לא ניתן לקבוע אם היקף סד"כ פקע"ר לחילוץ ולהצלה גדול מההיקף הנדרש בהתאם לתרחיש הייחוס או קטן ממנו.

חוסר התאמה בתוכניות המבצעיות של פקע"ר - על פי התוכניות המבצעיות שבתוקף, ייתכן שגדודי החילוץ וההצלה הסדירים יידרשו לבצע בו זמנית בסמוך לפתיחת הלחימה הן משימות חילוץ והצלה והן משימות פינוי אוכלוסייה. במצב זה, מימושן של שתי התוכניות עלול להיפגע בשל כפל המשימות המוטלות על גדודי החילוץ וההצלה הסדירים.

פערים ביכולות לחילוץ ולהצלה אל מול אתגרי הבנייה המודרנית - אין יכולת מספקת לחילוץ יעיל ומהיר של לכודים בקומות הגבוהות, בכמה אתרים בו זמנית, וזאת נוכח האפשרות שהיחידה הארצית לחילוץ ולהצלה והגדודים הסדירים יבצעו בד בבד גם פעולות חילוץ והצלה באתרי הרס מורכבים - מצב זה מחמיר עקב אי-כשירותם של גדודי המילואים של פקע"ר לפעול במתארים כאלה שכן, הם לא תרגלו חילוץ מגובה.

ליקויים במוכנות המבצעית של סד"כ החילוץ והצלה במילואים ובכשירותו - מפקדים בפקע"ר מעריכים והנתונים מעידים שכשירותם הכללית של גדודי החילוץ וההצלה במילואים היא ברמה נמוכה עד בינונית. אתרי ההרס שבהם מתאמנים גדודי החילוץ וההצלה הם קבועים ומוכרים - מכאן, שהאימון אינו אתגר מקצועי עבורם ובכך, נפגעת כשירותם המקצועית.

מחסור באמצעים הנדרשים לחילוץ ולהצלה - אין מספיק ציוד מכני הנדסי-צמ"א ועקב כך, גדודי החילוץ וההצלה במילואים יתקשו לפעול באתרי הרס מורכבים. בשל המחסור באמבולנסים בפקע"ר, צה"ל יעמיד לרשותו רק כ-8% מהמספר הדרוש לו בהתאם לפקודות - ובשל המחסור במד"א בצוותים רפואיים להפעלת אמבולנסים בעת חירום, לא ניתן יהיה להבטיח פינוי מהיר ויעיל של נפגעים מאתרי ההרס.

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא מציין כי הליקויים המשמעותיים שעלו בדוחות אלה בנוגע למערך המסוקים בחיל האוויר, שעליו מוטלות משימות מבצעיות, ובנוגע למערך הכוחות בפקע"ר, שליבת עשייתו היא הגנה על העורף, מחייבים מעורבות ישירה של שר הביטחון, הרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר ומפקד פקע"ר לצורך תיקונם - זאת, כדי לשפר את מוכנותם של מערכים אלה נוכח האיומים האזוריים. כי בנפשנו הדבר.

דוח ביקורת מיוחד - מערך הרכש במשטרת ישראל

המשטרה מבצעת רכש בכ-2.9 מיליארד ש"ח בשנה. מדובר בנדבך משמעותי בכלל הרכש הממשלתי. בדוח זה מובא מכלול של ליקויים, חלקם חמורים, המצביעים על כך שהליכי רכש שביצעה המשטרה בשנים האחרונות בוצעו שלא בהתאם לעקרונות שביסוד חוק חובת המכרזים ולעקרונות המשפט המינהלי.

להלן הרחבה לגבי כמה מהליקויים המרכזיים:

תקציב הרכש - על פי החלטת השר לביטחון הפנים, משרדו הסיט מאות מיליוני ש"ח בתקציב המשטרה מפרויקטים שאושרו והיו בעיצומו של מימוש בשנת העבודה 2018 לטובת פרויקטים חדשים שהשר ומשרדו ביקשו לקדם בשנה זו. זאת, בלא שהתקיימה כל התייעצות עם המשטרה ובלא שבחנו את יכולתה למלא את תפקידיה ולעמוד ביעדיה. כך, גם לא נבחנו הנזקים המבצעיים והכספיים.

מימוש רכש באמצעות מכרזים - המשטרה נהגה באופן מלאכותי לפצל התקשרויות, להקטין כמויות ולרדד איכויות של רכישות בכדי להימנע מהחובה לערוך מכרזים; ליקויים נוספים: אי הכנת דרישה מבצעית כנדרש, מפרטים שלוקים בחסר, טיפול ברכש על ידי גורמים שחסרים ידע מקצועי, היעדר מומחיות הנדרשת לשם בקרה על מפרטים, סקרי שוק לקויים; עסקים קטנים ובינוניים מתקשים להתמודד במכרזים שמפרסמת המשטרה.

הליכי רכש בפטור ממכרז - המשטרה עשתה שימוש בפטור ממכרז מטעמים מבצעיים, גם ברכש שאינו עומד בתנאים לפטור זה; בשנים 2016 ו-2017 ביצעה מחלקת הרבנות במשטרה 17 הזמנות רכש של מזוזות. התקשרויות אלו בוצעו תוך בחירת הספק מראש והסתכמו בכ-340,000 ש"ח. 76 מתוך 118 הזמנות בתחום תרבות והווי שאושרו מינואר 2016 ועד מאי 2018 בוצעו שלא בהתאם להוראות הדין.

הטיפול בחשש לניגודי עניינים בפעילות הרכש - בשלושה מאגפי המשטרה, בעת קידום קצינים ומינויים לתפקיד חדש, ככלל, לא היה נהוג למסור שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים. נמצאה זיקה בין מי שהיה ראש חטיבת אוכלוסיה תקשורת וקהילה (את"ק) לבין יועץ תקשורת חיצוני שהמשטרה שכרה את שירותיו. הזיקה לא נבדקה על אף שהמידע היה מצוי במשטרה. מדובר בעבודה משותפת של השניים בשנים שקדמו להעסקתו במשטרה, שראש את"ק לשעבר לא פירט על היקפה ועל עומק הקשר. זאת ועוד, למרות שזיקה זאת לא נבחנה, המליץ ראש את"ק לשעבר להמשיך ההתקשרות עם אותה חברת ייעוץ בהליך פטור ממכרז. לא נערך הסדר ניגוד עניינים בין בעלי תפקידים בכירים שעסקו יחדיו בנושאי רכש על אף שהם בקשר נישואים.

רכש מערכת טכנולוגית מתקדמת - נציגים בכירים של חברה א' נכחו בדיון של המשטרה לבחירת מסלול ההתקשרות עם החברה; נציגי המשטרה הציגו נתונים לא נכונים בפני ועדת המכרזים בנוגע לחברה א'; עלה חשש לפגיעה בשוויון בין ספקים עקב שימוש בפטור מבצעי בנסיבות רכש זה; המשטרה החליטה למסור קניין רוחני שלה לחברה א' תמורת הנחה חד פעמית. 

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא מדגיש כי תיקון הליקויים המפורטים בדוח זה מחייב את המשטרה ואת המשרד לביטחון הפנים לקיים תהליכי שינוי מקצועיים בהובלה ובמעורבות של גורמי פיקוד בכירים, בדגש על בחינת ההסדרים הקיימים, שיפור תהליכי העבודה המקצועיים, שיפור הכלים המקצועיים וחיזוק הבקרה. ממצאי הדוח מחייבים גם חיזוק של קשרי הגומלין המקצועיים בין המשרד לביטחון הפנים לבין המשטרה.

במהלך הביקורת הועבר ליועץ המשפטי לממשלה מידע שהעלה חשש לביצוע מעשה פלילי, בהתאם לנתיב הקבוע בחוק מבקר המדינה.

דוחות אלה מתפרסמים על פי הנוהג הקבוע במשרד מבקר המדינה לפרסם דוח כאשר הוא מוכן. כפי שקבע המבקר לשעבר אליעזר גולדברג כבר ב-1999 כי: "ראוי הוא לזכור ולהזכיר כי גם כשרועמים קולותיה של תעמולת הבחירות, לא שותקת הביקורת, וכי גם בהגישו את דוחותיו לעת הזאת אין מבקר המדינה יורד לזירה הפוליטית ואינו נוטל בה חלק".

 

לקריאת הדוחות המלאים:

1. מערך המסוקים בצה"ל - בניין הכוח והפעלתו ;

    מוכנות כוחות פיקוד העורף לחילוץ ולהצלה בחירום

2. מערך הרכש במשטרת ישראל