facebook

רשות השידור הטילה עיקולים שלא כדין

תלונות על ליקויים בהליכי גבייה ועיקולים שלא כדין ע"י רשות השידור הישראלי (בפירוק)

משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור פנה ביום 12.12.16 לפרופ' דוד האן, כונס הנכסים הרשמי והמפרק של רשות השידור הישראלי (בפירוק) (להלן - הרשות), בעקבות תלונות רבות שהתקבלו בנציבות תלונות הציבור בעניין ליקויים בהליכי גבייה ועיקולים שלא כדין שהטילה הרשות לשם גביית חובות אגרת טלוויזיה.

למעלה מ-100 תלונות שבוררו בנציבות תלונות הציבור מנובמבר 2015 נמצאו מוצדקות, ובעקבות התערבות הנציבות, ביטלה הרשות חובות והסירה עיקולים מחשבונות המתלוננים.

הבירור העלה ממצאים חמורים ומדאיגים של ליקויים בהליכי גביה שנקטה הרשות, העולים כדי פגיעה בזכויות יסוד של מתלוננים. הוברר כי במקרים רבים, בטרם הטלת עיקולים על חשבונות בנק, הרשות לא בדקה אם החוב מבוסס ולא בדקה טענות שהעלו לפניה בעבר בעלי החוב, ולפיהן אין בסיס לגבייה. עוד העלה הבירור כי מי שפנה לרשות בעניין העיקולים לא קיבל ממנה מענה ענייני תוך זמן סביר, וכי הרשות הסתפקה בהעמדת מוקד טלפוני שהוסמך רק לתת מידע על גובה החוב ולגבות אותו.

במכתב למפרק צוין כי מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, ער לקשיים התקציביים והארגוניים שבהם מצויה הרשות. עם זאת, הובהרה עמדתו של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור כי אין בעובדה שהרשות נמצאת בפירוק כדי לפטור אותה ואת המפרק העומד בראשה מחובתם למלא בדקדקנות אחר כללי המשפט המנהלי ולנהוג בסבירות ובמידתיות בהפעלת סמכויות הגבייה, זאת תוך נקיטת כל האמצעים הנדרשים למניעת פגיעה בזכויות יסוד ובקניינם של אנשים.

לפיכך, הצביע מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור לפני המפרק על הצורך לחדול מנקיטת הליכי גבייה לגבי חובות שאינם מבוססים ושהתקבלה ברשות פנייה לגביהם והבדיקה בעניינם טרם מוצתה. עוד הצביע הנציב על כך שעל הרשות לפעול לשיפור המענה הניתן לפונים אליה.

ראיון בתקשורת:

ראיון בנושא מערך הגבייה של רשות השידור עם עו"ד מיכל רונן, מנהלת אגף בנציבות תלונות הציבור.

פורסם: 20/12/2016 | ערוץ 10 | הכל כלול​