facebook

בקרית הלאום נחנך משרד מבקר המדינה במעמד נשיא המדינה ויו"ר הכנסת

ביום חמישי אחה"צ נחנך בקרית הלאום בירושלים, הבניין החדש של משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור

​צילום: אביעד וייצמן

‏במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין; יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין; נשיאת בית המשפט העליון השופטת מרים נאור; מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא; הרבנים הראשיים לישראל; יושבי ראש וועדות בכנסת ומכובדים רבים נוספים, נחנך אחה"צ בקרית הלאום בירושלים הבניין החדש של משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור.

בטקס אמר נשיא המדינה:
"בישראל, הפך מוסד המבקר למעין רשות שלטונית רביעית, רשות עצמאית, יעילה, חזקה, גוף העורך ביקורת בזמן אמת ובסמיכות לאירועים."
הדגיש הנשיא  בדבריו והוסיף: "בתחילה היו שהביעו התנגדות לפופולריות ההולכת וגדלה של תפקיד המבקר אך עם הזמן, יעילות מוסד המבקר הוכחה פעם אחר פעם. היום לא ניתן להטיל ספק בכך, נחוץ לנו גוף ביקורת חזק, משמעותי, איכותי וכן, גם מאיים. הביקורת של מוסד ביקורת המדינה הייתה לאורך השנים ביקורת עניינית, ביקורת לשמה ועמדה זו היא שהציבה את המוסד החשוב הזה כרשות הראויה לבחינה מערכתית של כשלים במדינת ישראל. גם אם יש מחלוקת עניינית בשאלת סמכויותיו של המבקר, הרי שהיא משנית ביחס לנחיצותו של הליך הביקורת, ולמרכזיותו במדינה דמוקרטית."

יו"ר הכנסת אמר: "חשיבותה העצומה של העבודה הנעשית במשרד המבקר הולכת ומתבררת עם השנים, עם כל פרשת שחיתות הנחשפת לצערנו. יש לנו שירות ציבורי איכותי ומסור ברובו המכריע; אבל יש בו גם חלקים רקובים, שטחים אפורים ונגעים שעלינו לבער".

"מבקר המדינה, משקיף ממעוף הציפור על כלל רשויות השלטון – אמר השופט בדימוס יוסף חיים שפירא – מסייע בידיהן להעמיד דברים על תיקונם ולהקפיד על מנהל תקין ושמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי. כן פועל הוא לחיזוק אמון הציבור בכלל מוסדות המדינה."

"נציב תלונות הציבור בוחן אחת לאחת, כלל פגיעה במישרין שנעשית על ידי רשות שלטונית כנגד האזרח, התושב, התייר ואף מברר תלונות מחו"ל".

"מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בשני כובעיו יחדיו, פועל לקידום ההגנה על זכויות האדם ועל זכויותיהן של השכבות החלשות בחברה, למען כינונה שלחברה צודקת וסולידרית".

המבקר הוסיף, כי מעמדו של מוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור הינו מעמד חוקתי, בדומה למעמדם החוקתי של יתר האורגנים המרכזיים בשיטת המשטר הישראלית.

בטקס השתתפו גם מבקרי המדינה לשעבר, שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג, ונשיא בית המשפט המחוזי בדימוס השופט מיכה לינדנשטראוס.
וכן אורחים מחו"ל ובהם: נשיא האירגון האירופאי של מבקרי המדינה – EROSAI, מבקר המדינה של הולנד מר ארנו ויסר; מבקר המדינה של צ'כיה מר מילוסלב קאלה; מבקר המדינה של אסטוניה ד"ר אלאר קאריס ובכירים ממשרדי מבקר המדינה בספרד ובפינלנד.

ההחלטה להקים את משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בקרית הלאום בירושלים, נתקבלה כבר במהלך שנות ה-90, על ידי ראש הממשלה דאז מר יצחק רבין ז"ל ומבקרת המדינה ונציבת תלונות הציבור דאז, השופטת מרים בן-פורת ז"ל.

אחרי דחיות חוזרות ונשנות, הואץ בשנים האחרונות תהליך התכנון והבנייה עד שהגענו ליום זה בו חונכים את הבניין החדש בקרית הלאום בירושלים.

הבניין הנישא לגובה של 7 קומות מעל פני האדמה ומשקיף על כל קרית הממשלה, נבנה בסגנון מיוחד המבטא בד בבד איפוק ,מכובדות ופתיחות. הבניין מאופיין בחללים גדולים ובשקיפות רבה כדי לבטא את האני מאמין של מוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור – פתיחות, שקיפות ונגישות. 

12.11.2015

                                  

                                       צילום: אביעד וייצמן