facebook

פרסום הדוח השנתי מס' 41 לשנת 2014 של נציבות תלונות הציבור

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, הגיש היום את הדוח השנתי מס' 41 לשנת 2014 של נציבות תלונות הציבור ליושב-ראש הכנסת

 

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, הגיש היום את הדוח השנתי מס' 41 לשנת 2014 של נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, ליושב-ראש הכנסת ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין. דוח נציב תלונות הציבור מס' 41 נותן ביטוי למדיניות מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור בדבר היותה של הנציבות הכתובת המובהקת עבור כלל הציבור והמספרים מדברים בעד עצמם. שנת 2014 היא שנת שיא במספר התלונות, - כ-16,000 תלונות - גידול של כ-8% לעומת השנה הקודמת.

הנציבות עוסקת רבות בנושאים הנוגעים לכלל הציבור ובהם:

• הגנה על זכויות אדם
• השירות לציבור
• הגנה על חושפי שחיתות
• הדיור הציבורי
• בריאות
• חינוך והשכלה
• תשלומי חובה וגביית חובות
• הגנה על זכויות המעורבים בהליכים פליליים (חשודים, עצירים ואסירים)
• גמלאות
• הגנת הסביבה
• תשלום עבור אספקת שירותים חיוניים

מדובר בהיבטים הקשורים במגע של הפרט עם הרשויות ובעיקר הערמת קשיים על מבקשי השירות; אי טיפול בפניות או השתהות בטיפול בהן; התנהגות בלתי נאותה של עובדי ציבורי. כ-30% מהתלונות נמצאו מוצדקות – שיעור גבוה מהמקובל במדינות המתוקנות. נתון זה מלמד שהשירות שנותן המגזר הציבורי חייב להשתפר.

להלן כמה מהמבוקרים שמספר התלונות עליהם הוא הרב ביותר:

• המוסד לביטוח לאומי
• משטרת ישראל
• משרד האוצר
• משרד המשפטים
• משרד החינוך
• משרד הבריאות
• משרד התחבורה

להלן כמה גופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהן היה גבוה במיוחד:

• משרד התחבורה – 56.9%
• חברת דואר ישראל – 54.9%
• עיריית באר שבע – 53.3%
• רשות השידור – 53.2%
• משרד החינוך – 41.5%
• משרד האוצר – 41.1%

הדוח השנתי של נציב תלונות הציבור מייחד הפעם פרק לטיפול הנציבות בתלונות שהגיעו במהלך מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. במהלכו היה ירי רקטי על יישובי הדרום אשר התרחב לעבר  יישובים רבים גם במרכז הארץ. כתוצאה מכך נגרמו פגיעות בנפש וברכוש.

משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור אשר עוסק באינטנסיביות בהיערכות העורף למצבי חירום, פעל בדחיפות לתיקון הליקויים בעקבות התלונות הרבות שקיבל בין השאר לגבי מקלטים ומיגון.

הגנה על חושפי שחיתות – מעבר למתן צווים,  ההגנה עליהם כוללת חיפוש מקום עבודה חלופי עבורם, כדי להתמודד עם התגובה המסתייגת של עמיתיהם לעבודה וכן שיתוף פעולה עם הרשות להגנה על עדים.

בעקבות יוזמה משותפת של משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור ומשרד המשפטים, תוקן חוק הסיוע המשפטי וכיום ניתן לתת סיוע משפטי למתלוננים חושפי שחיתות בלי קשר למצבם הכלכלי. בימים אלה מתחילה הנציבות לתת ליווי מקצועי ותמיכה של אנשי מקצוע (פסיכולוג/עובד סוציאלי) למתלוננים חושפי שחיתות מעבר לפגיעה בזכויותיהם כעובדים.

בשנים האחרונות גובר השימוש בהליך  הגישור ליישוב סכסוכים.  נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה הכשירה עובדים לעסוק לכך  והיא מקיימת הליך גישור בתלונות שנמצאו מתאימות.

 

לקריאת הדוח השנתי מס' 41 לשנת 2014 של נציבות תלונות הציבור