כללי
סעיף 1 לחוק מימון מפלגות, התשל"ג-1973 (להלן - החוק) מגדיר "סיעה" - "כל אחד מאלה: ...(3) צירוף של שתי מפלגות או יותר המקיימות בכנסת סיעה אחת".
סעיף 12(א) לחוק קובע כי "אם סיעה היא צירוף של שתי מפלגות או יותר המקיימות בכנסת סיעה אחת, יראו אותן מפלגות בכל הנוגע למימון הוצאות שוטפות ולהלוואה לפי סעיף 7ג כאילו היו סיעות נפרדות".
לפיכך, מתייחס דין וחשבון זה לכל אחת מהמפלגות המקיימות בכנסת סיעה אחת כהגדרתה בחוק, כאל סיעות נפרדות.
לפי סעיף 10(ג) לחוק "לא יאוחר מיום 1 במאי שלאחר תום כל שנת כספים ימסרו נציגיה של הסיעה או רשימת המועמדים למבקר המדינה את חשבונותיה לאותה שנה...".
לפי סעיף 10(ג1) לחוק "לעניין סעיף זה-... (2) יראו שנה שלאחר הבחירות כמתחילה בתחילת החודש אחרי פרסום תוצאות הבחירות וכמסתיימת בתום שנת הכספים הבאה".
ב-17.3.15 התקיימו הבחירות לכנסת העשרים. לאור האמור, היו הסיעות אמורות למסור למבקר המדינה את חשבונותיהן השוטפים לתקופה שבין 1.4.15 ל-31.12.15 (להלן - התקופה השוטפת הראשונה) ולתקופה שבין 1.1.16 ל-31.12.16 (להלן - התקופה השוטפת השנייה), (ובהתאמה - התקופות השוטפות) עד 1.5.17.
ב-20.3.17 ועדת הכספים של הכנסת, בתוקף סמכותה לפי סעיף 10(ו) לחוק, החליטה בעקבות בקשות של סיעות שונות, ובהסכמתי, להאריך את פרק הזמן שנקבע להגשת חשבונות הסיעות לתקופות השוטפות של הכנסת העשרים, עד 2.7.17.
לפי סעיף 10(ב) לחוק, על מבקר המדינה למסור ליושב ראש הכנסת, בתוך 22 שבועות מקבלת החשבונות האמורים, דין וחשבון על תוצאות ביקורת חשבונות אלה. לאור הדחייה של מועד הגשת הדוחות על ידי הסיעות, ראיתי לנכון לפנות לוועדת הכספים ולבקש את דחיית מועד הגשת הדוח ליושב ראש הכנסת. בתוקף סמכותה לפי סעיף 10(ו) לחוק החליטה ועדת הכספים לדחות ל-1.1.18 את מועד מסירת דוח מבקר המדינה על תוצאות ביקורת החשבונות לתקופות השוטפות של הכנסת העשרים.
יצוין כי סיעת הבית היהודי, מיסודה של המפד"ל - המפלגה הדתית לאומית המזרחי הפועל המזרחי בארץ ישראל, סיעת התנועה הערבית להתחדשות (תע"ל) וסיעת רשימת האיחוד הערבי (רע"מ) - פנו לוועדת הכספים בבקשה לקבל אישור להארכה נוספת של פרק הזמן שנקבע להגשת חשבונותיהן לתקופות השוטפות. בהחלטתה של ועדת הכספים מ-2.7.17 היא אישרה לסיעות אלה להגיש עד 31.7.17 את חשבונותיהן לתקופות השוטפות, ודחתה את מועד הגשת דוח מבקר המדינה בעניינן בחודש נוסף, קרי- עד 31.1.18. לפיכך, דין וחשבון זה לא יתייחס לחשבונות השוטפים של שלוש הסיעות האמורות.
נוסף על כך, בתוקף סמכותה של ועדת הכספים לפי סעיף 10(ו) לחוק, החליטה הוועדה ב-2.7.17 לאשר לסיעת אלתג'מוע אלווטני אלדימוקרטי - בל"ד להגיש את חשבונותיה לתקופות השוטפות עד 31.8.17, ובהתאמה לדחות את מועד מסירת דוח מבקר המדינה בעניינה של הסיעה האמורה עד ליום 4.3.18. לפיכך, דין וחשבון זה לא יכלול את תוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של הסיעה האמורה.
דין וחשבון זה עוסק בתוצאות ביקורת החשבונות השוטפים של 12 הסיעות בכנסת העשרים שקיבלו מימון ממלכתי לכיסוי הוצאות שוטפות בתקופות השוטפות, ואלה הסיעות:
אגודת החרדים - דגל התורה (להלן - דגל התורה);
האיחוד הלאומי - תקומה (להלן - האיחוד הלאומי);
הליכוד - תנועה לאומית ליברלית (להלן - הליכוד);
הסתדרות אגודת ישראל בארץ ישראל (להלן - אגודת ישראל);
התנועה בראשות ציפי לבני (להלן - התנועה);
חד"ש - החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (המפלגה הקומוניסטית הישראלית וחוגי ציבור יהודים וערבים) (להלן - חד"ש);
יש עתיד, בראשות יאיר לפיד (להלן - יש עתיד);
ישראל ביתנו;
כולנו בראשות משה כחלון (להלן - כולנו);
מפלגת העבודה הישראלית (להלן - העבודה);
מרצ;
ש"ס - התאחדות הספרדים העולמית שומרי תורה (להלן - ש"ס).
תוצאות הביקורת
תוצאות ביקורת חשבונות הסיעות נקבעו בהסתמך על בדיקת החשבונות בשיטות ביקורת מקובלות, חוות דעת של רואי חשבון, השלמות, תיקונים והסברים שמסרו הסיעות במהלך הביקורת והצהרות של נציגי הסיעות, שהתקבלו כראיה לפי סעיף 9(ג) לחוק.
קיום הנחיות מבקר המדינה
לפי החוק, על כל סיעה לנהל את מערכת החשבונות שלה בהתאם להנחיות מבקר המדינה לפי חוק מימון מפלגות בדבר ניהול ענייניה הכספיים של סיעה, התשס"ט-2009 (להלן - ההנחיות), ולרשום את הכנסותיה ואת הוצאותיה לפיהן.
שתי סיעות ניהלו את חשבונותיהן שלא לפי הנחיות מבקר המדינה, ואלו הן: התנועה ויש עתיד.
הדבר התבטא בעיקר בכך שהדיווחים הכספיים שהגישה סיעת התנועה לא שיקפו נכונה את מלוא נכסיה ואת מלוא הוצאותיה ובכך שסיעת יש עתיד לא שמרה בידיה את מלוא הפירוטים והאסמכתאות בנוגע לכנסים ולאירועים ובנוגע להעסקת חלק מנותני השירותים.
הכנסות
לפי החוק זכאיות הסיעות למימון הוצאותיהן השוטפות מאוצר המדינה (להלן - המימון הממלכתי).
המימון הממלכתי השוטף שקיבלו 12 הסיעות בתקופות השוטפות הסתכם בכ-169 מיליון ש"ח.
על פי החשבונות שמסרו הסיעות למשרדי, הסתכמו הכנסותיהן בתקופות השוטפות בכ-203 מיליון ש"ח.
ההפרש (בסך של כ-34 מיליון ש"ח) בין ההכנסות השוטפות של הסיעות בתקופות השוטפות לבין המימון הממלכתי השוטף מקורו בעיקר בהכנסות מדמי חבר ומתרומות, בהכנסות מחשבות הכנסת בגין צוות פרלמנטרי ובהכנסות אחרות.
סעיף 8 לחוק אוסר על סיעה לקבל, במישרין או בעקיפין, תרומה מתאגיד, בין בארץ ובין בחו"ל, וכן על קבלת תרומות בעילום שם או ממי שזהותו ומענו לא נבדקו ולא אומתו. כמו כן נקבע בסעיף 8 לחוק כי סכום התרומה המרבי מאדם ובני ביתו הסמוכים על שולחנו לא יעלה על 1,000 ש"ח לשנה, ובשנה שבה מתקיימות בחירות - 2,300 ש"ח.
לגבי שלוש סיעות (אגודת ישראל, הליכוד וישראל ביתנו) קבעתי שהכנסותיהן לא עמדו במגבלות הקבועות בחוק בעניין קבלת תרומות:
(א) סיעת אגודת ישראל - בשל השתתפותם של גורמים מסחריים במימון ועידת "שלומי אמונים";
(ב) סיעת הליכוד - בשל קביעתי כי באירוע ה"ליכודיאדה" שהתקיים במהלך התקופה השוטפת השנייה יש משום תרומה לסיעה;
(ג) סיעת ישראל ביתנו - בשל קבלת הכנסות במזומן בגין דמי חבר שלא ניתן לזהות את מקורן.
בפרק השלישי לדוח זה מובאים נתונים על פי דיווחי הסיעות בנוגע לתרומות שקיבלו בסכום של 1,000 ש"ח ומעלה.
הוצאות
החוק קובע תקרה להוצאותיהן השוטפות של הסיעות. בסעיף 7(ד) לחוק נקבע כי סיעה לא תוציא "במשך שנה הוצאות שוטפות בסכום העולה ביותר משלוש חמישיות על הסכום המגיע לה למימון הוצאותיה השוטפות או בסכום העולה ביותר משלוש חמישיות על הסכום המגיע כאמור לסיעה בעלת חמישה חברי כנסת, לפי הגדול יותר" (להלן - תקרת ההוצאות).
על פי החשבונות שמסרו 12 הסיעות למשרדי, הסתכמו ההוצאות השוטפות בתקופה השוטפת הראשונה בכ-63 מיליון ש"ח ובתקופה השוטפת השנייה בכ-81 מיליון ש"ח.
הוצאותיהן השוטפות של כל אחת מ-12 הסיעות עמדו בגבולות שנקבעו בסעיף 7 לחוק.
סיעות שניתן להן דוח חיובי
שבע מהסיעות (דגל התורה, האיחוד הלאומי, העבודה, חד"ש, כולנו, מרצ וש"ס) שהגישו למשרדי את חשבונותיהן ניהלו בתקופות השוטפות את מערכת החשבונות שלהן בהתאם להנחיות מבקר המדינה, הוצאותיהן בתקופות אלה היו בגבולות שנקבעו בסעיף 7 לחוק, והכנסותיהן היו בגבולות האמורים בסעיף 8 לחוק. לפיכך ניתן לכל אחת מהן דין וחשבון חיובי על תוצאות ביקורת חשבונותיהן, הכנסותיהן והוצאותיהן לתקופות השוטפות.
פרטים על סיעות אלה ראו להלן בפרק "דיווח על תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות".
סיעות שניתן להן דוח שאינו חיובי
אני קובע כי הדוח על חשבונותיהן של חמש סיעות אינו חיובי. ואלו הן: אגודת ישראל, הליכוד, התנועה, יש עתיד וישראל ביתנו.
פרטים על סיעות אלה ופירוט של עיקרי הממצאים, ראו להלן בפרק "דיווח על תוצאות ביקורת החשבונות של הסיעות".
נושאים בעלי היבטים עקרוניים
בדיקת חשבונותיהן של הסיעות העלתה כמה נושאים בעלי היבטים עקרוניים שמצאתי לנכון לייחד את הדיבור עליהם.
עודפים לתקופות השוטפות וגירעונות נצברים
המשך קריאה בקובץ המצורף
...