facebook

המבקר אנגלמן בכנס הסביבה 2050: "יד ימין של המדינה לא יודעת מה יד שמאל עושה" (17.1.23)

מבקר המדינה התייחס לעובדה שהמדינה מעודדת שימוש ברכב פרטי של עובדי המגזר הציבורי בזמן שמשקיעה בסלילת נת"צים. התריע: "פיצול הטיפול הממשלתי באקלים בין עשרות משרדי ממשלה מוביל לחסמים ולריבוי קונפליקטים"

     צילום: ליאת מנדל, כנס סביבה 2050

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף היום (17.1.23) בכנס הסביבה 2050 שהתקיים בתל אביב. בדבריו ביקר בחריפות את התנהלות ממשלות ישראל בעידוד השימוש של עובדי המגזר הציבורי ברכב פרטי, בעוד שמצד שני משקיעה בסלילת נתיב תחבורה ציבורית.

לדבריו, "פיתוח תחבורה ציבורית חשוב גם בהיבט של הפחתת הזיהום והגנה על האקלים. בדוח שפרסמנו לפני כחודשיים נמצא כי באופן אבסורדי בזמן שמממשלת ישראל סוללת נתיבי תחבורה ציבורית, בידה השנייה היא מעודדת שימוש ברכב פרטי. זו דוגמה קלאסית להתנהלות שיד ימין אינה יודעת מה יד שמאל עושה.

המדינה היא המעסיקה הגדולה ביותר במשק. כל בוקר עשרות אלפי עובדי מדינה נמצאים בדרך לעבודה והיה מצופה שהמדינה תעודד נסיעה בתחבורה הציבורית. על פי נתוני משרד האוצר 80 אחוזים מעובדי משרדי הממשלה ו- 40 אחוזים מעובדי הרשויות המקומיות זכאים להחזרי הוצאות רכב. האבסורד הוא שהסכמי העבודה מתמרצים רכישת רכבים פרטיים. הסיבה פשוטה: רק מי שיש בבעלותו רכב זכאי להחזר הוצאות הרכב ולכן לא כדאי לו לנסוע בתחבורה ציבורית. בכך המדינה מחבלת בניסיונותיה שלה להפחית את השימוש ברכב פרטי. 

אני קורא לשר האוצר להמיר את החזר ההוצאות על החזקת רכב בתשלום שכר, במסגרת הסכמי השכר הקרובים. כך, על פי האומדנים שחישב בנק ישראל, יצומצם מספר הרכבים בענפים שעובדיהם זכאים להחזר ההוצאות בכ- 20,000 רכבים, בעיקר בערים הגדולות ובמיוחד בירושלים".

בעניין כספי הקרן לשמירת הניקיון אמר המבקר כי, "בדוח שפרסמנו נמצא כי נכון לדצמבר 2020 הצטברו בקרן עודפים בסך כ-3.2 מיליארד ש"ח, מתוכם 1.66 מיליארד ש"ח הועברו לאוצר המדינה ולפי חישובנו הקרן איבדה קרוב ל- 1 מיליארד ש"ח בין השנים 2011 -2020 כתוצאה מאי השקעה של כספי הקרן. כלומר - יש מקורות והם לא מנוצלים. אני קורא לממשלה מכאן לנצל את כספי הקרן לטיפול בתחומי הגנת הסביבה ובכך למלא את ייעודה ולמנוע שימוש בכספים למטרות אחרות".

המבקר הודיע כי לקראת ועידת האקלים באבו דאבי יפרסם דוח מעקב בנושא האקלים. בנוסף, אמר, כי מתוקף תפקידו כסגן נשיא ארגון המבקרים האירופאי הוא יוזם מושב מיוחד למבקרי מדינה, במסגרת הוועידה באבו דאבי, בחסות מוסד הביקורת של האיחוד האירופי. המבקר ציין כי, בדוח שפרסמנו נמצא כי היעד החדש לאנרגיה מתחדשת לשנת 2030 שישראל הציגה עומד על 30% בלבד - היעד הנמוך ביותר ממדינות ה- OECD אשר עומד על בין 45% - 100%; וכי משרד האנרגיה לא קבע יעד לאנרגיות מתחדשות לשנת 2050. לפיכך, ישראל אינה מדינה "מובילה" (taking the lead) בקביעת יעדי הפחתת גז"ח כנדרש בהסכם פריז".

לסיום אמר כי, "פיצול הטיפול הממשלתי באקלים בין עשרות משרדי ממשלה מוביל לחסמים ולריבוי קונפליקטים בין משרדים - גם בגיבוש היעדים וגם בהשגתם".