facebook

סיור מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור במרכז הרפואי שיבא (12.8.21)

מבקר המדינה בשיבא: "בקרוב נפרסם את דוח הקורונה על גלי התחלואה הקודמים. אנו בודקים גם את מבצע החיסונים. על הממשלה לתקן הליקויים מהדוחות שנפרסם"

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן, ביקר היום (חמישי, 12.8.21) במחלקות הקורונה השונות במרכז הרפואי שיבא, יחד עם המשנה למנהל המרכז הרפואי שיבא פרופ' ארנון אפק.

במסגרת ביקורו סייר המבקר בטיפול נמרץ קורונה, במחלקת פסיכיאטריה קורונה ובמחלקת טיפול נמרץ ניתוח לב שם מאושפזים מטופלי פוסט קורונה, ונחשף לתפוסה ההולכת ועולה והתאמת צורכי מערכת הבריאות לגל הרביעי שאנו נמצאים בעיצומו. הסיור כלל גם ביקור במחלקת פנימית ט׳ בניהול פרופ׳ גדי סגל והצגה של מחלקת קורונה בטיפול ביתי המשלבת טלה-רפואה באמצעות בית החולים הווירטואלי Sheba Beyond.

במהלך הסיור במלר״ד שיבא התנסה המבקר בערכת בדיקה עצמית מהירה ויצא שלילי.

מבקר המדינה אנגלמן עדכן כי יפרסם בקרוב את דוח הביקורת המלא בנושא משבר הקורונה. הדוח כולל ביקורות במגוון נושאים שונים. בין היתר בדק המבקר את ניהול המשבר ותהליכי קבלת החלטות בגלים הקודמים, הטיפול במובטלים, פעולות ההסברה, ניהול התקציב ומסלולי התמיכה, פעולות מערכת הבריאות ועוד.

המבקר הביע הערכתו לצוותי הרפואה הנמצאים בחזית המערכה נגד מגיפת הקורונה ועושים לילות כימים להצלת חיי אדם ואמר שהוא רואה חשיבות יתירה בביצוע ביקורות בעת הזו ובירידה לשטח לשם למידה, בפרט במשבר מתמשך כדוגמת מגיפת הקורונה.

עוד אמר המבקר כי בדוח הביניים שפירסם בשנה שעברה, עלה כי, 36% מכלל הנפטרים מקורונה, היו אזרחים ותיקים הדרים במוסדות החוץ-ביתיים. וכן עלה כי היו מאושפזים בבתי חולים אזרחים ותיקים, אף שלהערכת הצוותים הרפואיים ניתן היה להעבירם לבית חולים באשפוז גריאטרי.

עוד נמצא כי בתקופת הסגר הראשון ואחריו הייתה ירידה משמעותית של חולים שהגיעו לקבל שירותי רפואה במרפאות הקופות, במרפאות החוץ ובמחלקות בבתי החולים. המצב הרפואי של חלק מהחולים בכל הקופות היה חמור והם היו זקוקים לטיפול דחוף והימנעותם עלולה הייתה לסכן אותם.

המלצנו על בדיקות לאיתור נשאי קורונה במוסדות ועל ניצול מיטבי של מחלקות הקורונה בבתי החולים הגריאטריים והמלצות אלו רלוונטית עתה ביתר שאת.

חשוב לשים לב לאוכלוסיות בסיכון מחד ומאידך בעת הגדלת הספיקה לכלל הצרכים הרפואיים שבתי החולים מספקים.

המבקר אנגלמן: "באנו לראות מקרוב את מוכנות הצוותים הרפואיים. מדובר בצוותים מהטובים בעולם, עם מסירות אין קץ, שעובדים 24/7 למען בריאות הציבור. אני מודה לעובדי בתי החולים וקופות החולים על פעילותם הרבה. קיווינו שדוחות הקורונה ישמשו בעיקר להפקת לקחים לעתיד. לצערנו אנחנו בעיצומו של גל רביעי גדל והולך. הדוחות שנפרסם בקרוב יהיו רלוונטיים מתמיד. על הממשלה לתקן הליקויים ולבחון ההמלצות לקראת המשך התמודדות עם מגיפת הקורונה".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל המרכז הרפואי שיבא: ״המרכז הרפואי שיבא ממשיך להוביל את המאבק בנגיף הקורונה לצד הפרוטוקולים הטיפוליים המתקדמים שניתנים לחולי הקורונה והטיפולים הייחודים שניתנים לחולי הפוסט קורונה הקשים, הוצגה למבקר גם רפואת העתיד של אשפוזי בית לחולי קורונה במצבים מורכבים. בנוסף, הוצגה למבקר התפיסה שמוביל המרכז הרפואי לחיים בטוחים לצד הקורונה, הן במתווה כיתה ירוקה שכבר יצא לפועל והן במתווים לענף התיירות, התרבות והספורט והוצג מודל חדשני של משמרת שנייה להכשרת הסטודנטים לרפואה בשיבא בשעות אחר הצהריים.

אנו מודים למבקר על סיור רציני ומקצועי ונמשיך יחד איתו להוביל את מערכת הבריאות הציבורית המעניקה טיפול רפואי מצוין לאזרחי ישראל הן בקורונה והן בשגרה״.