facebook

המבקר אנגלמן ב- MUNI EXPO: העדר ביטחון אישי אינו גזירה משמים (7.12.22)

"קורא לראשי הרשויות - הגישו תביעות אזרחיות כלפי עבריינים וטרוריסטים על פגיעה בתשתיות עירוניות", "משילות מתחילה בגביית מסים", "הזכות הבסיסית לביטחון אישי של אזרחי ישראל - התערערה", "האלימות הפכה למכת מדינה", "אנחנו בעיצומה של ביקורת על הפשיעה החקלאית"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף היום (רביעי, 7.12.22) בוועידת השלטון המקומי MUNI EXPO 2022. לדבריו, "משילות לפני הכל היא תחושת ביטחון ברחובות. כשאין משילות - אין הרתעה כלפי עבריינים ואנשים אלימים.  הזכות הבסיסית המגיעה לכל אזרח ואזרחית שיוצאים בבוקר לעבודתם ומבקשים לחזור בערב בדיוק כפי שיצאו - התערערה. החובה הראשונה במעלה היא להחזיר את אותה תחושת ביטחון.

בימים אלו אנחנו בעיצומה של מטלת ביקורת על הפשיעה החקלאית. הדוח יפורסם לציבור בעוד מספר חודשים לאחר השלמת הביקורת. הצורך בביצוע הביקורת התחדד על רקע הערכת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, כי הנזק הכלכלי הישיר והעקיף  הנגרם מעבירות פשיעה חקלאית בשנת 2016, הוערך כבר אז בכ-1.2 מיליארד ש"ח בשנה.

הדוח על הפשיעה החקלאית הוא דוח נוסף לרצף דוחות ביקורת שערכנו בנושא התמודדות ממשלת ישראל וגורמי אכיפת החוק עם אלימות והגברת המשילות: דוח על מבצע "שומר חומות" בערים המעורבות ודוח על המשילות בנגב בהם עלה כי הרשויות המקומיות אינן גובות מיסי הארנונה כנדרש בישובים הבדואים ובשכונות ערביות ברמלה. חשוב לומר כאן: משילות מתחילה מגביית מיסים.

בנוסף, פרסמנו דוחות על מניעת אלימות בין בני זוג, העדר אכיפה עירונית כלפי פיצוציות שמוכרות אלכוהול וסמים בניגוד לחוק, מיעוט אכיפה של קורקינטים חשמליים, מוגנות ילדים ובני נוער במרחב המקוון, איסוף אמצעי לחימה בחברה הערבית, דוח על מניעת סמים ואלכוהול, וכן סיירות ההורים שנוכחותן עשויה להפחית אלימות בין בני נוער. בלי לגרוע מאחריות המשטרה – אין לי ספק שסיירת הורים בקרית שמונה יכולה היתה להציל את יואל להנגהל.

המכנה המשותף של כלל התחומים האלו הוא צורך בשיתוף פעולה בין הרשויות, בהגברת אכיפה ובחינוך.

יש עוד דרך להפוך את הטרור ואת העבריינות ללא כדאיים: תביעות אזרחיות. בדוחות השונים המלצתי לפרקליטות להגיש תביעות אזרחיות. אבל אני אומר מכאן לראשי הרשויות - גם אתם יכולים להגיש תביעות אזרחיות על נזקים לרשויות. כשמישהו אינו משלם דוח חניה - הרשויות פועלות לגבייתו וחשוב שכך. אין סיבה שהן לא יתבעו מי שמתפרע וגורם להרס ונזק של תשתיות עירוניות. קחו את "שומר חומות" כדוגמה. מי שהרס רמזור ושרף תשתית עירונית – אני קורא לראשי הרשויות: תגישו תביעה אזרחית נגדו לצד האכיפה הפלילית. בעקבות הדוחות שלנו הפרקליטות החלה להגיש תביעות אזרחיות בעניין.

אני מבקש לקרוא לשרי הממשלה הנכנסת ולראשי הרשויות - תשלבו ידיים ותפעלו. העדר הביטחון האישי אינו גזירה משמים ועל נבחרי הציבור לפעול להחזרתו למען החברה בישראל".